Obowiązki pracodawcy podczas upałów. Czy obowiązują w czasie pracy on-line?

Czasy przymusowego home office powoli odchodzą do lamusa. Pracodawcy coraz chętniej widzieliby swoich pracowników w firmie, jednak ci niekoniecznie chcą wracać. Fale upałów sprawiają, że wielu z nas tęskni za klimatyzowanymi biurami. Co jednak w przypadku pracy zdalnej – czy pracodawca ma obowiązek zapewnić nam zimne napoje?

Na on-line inaczej

Polskie prawo jasno wskazuje na obowiązki pracodawcy w przypadku gdy pracownik pracuje w siedzibie firmy lub jej filiach. Jednak już przepisy związane z pracą on-line nie są tak jasno doprecyzowane. Większość firm dla pracowników zdalnych przygotowuje na letnie miesiące specjalny dodatek celowy, na zakup napojów chłodzących podczas pracy w domu. Jednak nie istnieje żaden przepis mówiący wprost, że trzeba to zrobić. Zupełnie inaczej jest w przypadku pracy w firmie.

Skrócenie czasu pracy i przerwy

Jeżeli praca odbywa się w warunkach wysokich temperatur, pracodawca ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom stały dostęp do napojów chłodzących. Poza tym muszą być ogłaszane przerwy w pracy oraz w miarę możliwości, zapewnienie klimatyzacji. To ostatnie ręcz jasna nie jest możliwe w przypadku pracy na wysokościach czy też w terenie. Wtedy z kolei, obowiązkowe są dodatkowe przerwy.

Kodeks Pracy jasno określa obowiązki pracodawcy odnoszące się do zapewnienia higienicznych i bezpiecznych warunków pracy. Druga sprawa, czy jest to rzeczywiście przestrzegane. Jednak za bagatelizowanie tego grozi kara grzywny w wysokości od jednego tysiąca do nawet trzydziestu tysięcy złotych.